De laatste 2 weken Ghana - morgen naar huis! - Reisverslag uit Golokuati, Ghana van Marjon Maastricht - WaarBenJij.nu De laatste 2 weken Ghana - morgen naar huis! - Reisverslag uit Golokuati, Ghana van Marjon Maastricht - WaarBenJij.nu

De laatste 2 weken Ghana - morgen naar huis!

Door: Marjon

Blijf op de hoogte en volg Marjon

11 Mei 2014 | Ghana, Golokuati

Zo, daar is er dan weer één hoor. Het heeft even geduurd, want ik moet heel eerlijk zeggen dat ik nu wel een beetje klaar ben met dat bloggen… Daarnaast had ik ook niet zo heel veel tijd om verhalen te typen, aangezien mijn vader met vriendin 8 dagen naar Ghana kwam!

Begin vorige week hebben we de laatste dingetjes voor ons project afgerond. We hebben de bililight op de neonatologie afdeling in het ziekenhuis geïntroduceerd en hier weer een presentatie bij gegeven. Van Dr. Kekeli kregen we een dankwoord namens het hele ziekenhuis voor alle materialen die wij hen hadden geschonken en voor alle hulp die zij van ons hadden gekregen. Ook lag er weer een nieuwe baby van 24 weken in de couveuse, Oscar noemen we hem. Charlie is ontslagen naar huis, goed nieuws!
Verder hebben we vorige week ook nog een etentje gehouden voor alle mensen die iets voor ons hebben betekent tijdens onze stage in Ghana. Dirk en Lukas hadden hun gebruikelijke kipnuggets gemaakt en ze vonden het heerlijk! Toen de djembé tevoorschijn kwamen werd er uiteraard nog muziek gemaakt en gezongen, dus het was een geslaagde avond.

Donderdag was het weer zwembad dag en vrijdag ging ik dan eindelijk m´n pappie ophalen! Om 4.00 uur reden Evelien en ik van huis (haar ouders kwamen ook een weekje naar Ghana) en om 10.00 uur kwamen we aan bij het hotel. Druk knuffelen natuurlijk en daarna even bijgekomen in het overdeluxe hotel. Echt, als je 3 maanden in een arm dorp leeft kijk je je ogen uit in zo’n mooi hotel. Ook als je naar de toilet gaat is het gewoon gek dat je je wc papier mag doorspoelen.
Toen we weer in de lobby zaten zei m’n vader dattie nog een cadeautje voor me meegenomen had en daar kwam Bart ineens de hoek omlopen. OMG! Ik schrok me kapot en kon alleen maar janken, ik kon het gewoon niet geloven. Nadat ik weer een beetje was bijgekomen hebben we onze spullen ingeladen en zijn we richting Golokuati gereden na een tussenstop voor een heerlijke lunch bij het continental hotel.
De daarop volgende dagen zijn we weer naar de Wli waterval geweest, de apen, de berg Gemi en de watervallen hiervan, het ziekenhuis, de markt, het weeshuis en naar Cape coast. Wat voor mij nu zo heel gewoon is was voor hen allemaal erg indrukwekkend om te zien. Het klimaat, de mensen, de omgeving, het ziekenhuis, de markt, enz. De hotels/slaapplaatsen en het eten vergden soms wat aanpassingsvermogen, maar mijn vader was hier op voorbereid en had gewoon 1 extra koffer met alleen maar eten meegenomen.
Bart had voetbalshirtjes kunnen regelen bij Kozakkenboys om aan de kids uit te delen en wat waren ze hier ongelofelijk blij mee. Het deed ze niks dat ze zelf maat 152 hadden en liepen in maat M, want ze hadden tenminste een voetbalshirt! 2 dagen dus volop met ze gevoetbald en wat vonden ze dat geweldig. Ook het weeshuis maakte veel indruk waar de kinderen ons gewoon niet los wilden laten. De touwbruggen maakten iets meer indruk op m’n vader aangezien hij die hoogtes maar niks vond, wat hebben wij toen gelachen zeg. De laatste nacht hebben we nog een keer in een luxe hotel geslapen om een beetje bij te komen en te genieten. En ik heb er ook echt van genoten hoor. Eindelijk eens onder een deken slapen, omdat je gewoon de airco op 20 graden zet. Eindelijk jezelf douchen met warm water. Eindelijk je afdrogen met een schone handdoek en eindelijk je wc papier doorspoelen, m’n geluk kon niet op! Vrijdag nog even naar de culture market waar we allemaal nog eens flink inkopen hebben gedaan. Toen we iedereen vrijdagavond hadden afgezet op het vliegveld reden Evelien en ik weer richting Golokuati. Zaterdag was het weer vroeg dag, aangezien we ons laatste weekend graag op Maranatha wilden doorbrengen, het eiland waar we al twee keer eerder zijn geweest. Na heerlijk te hebben gezont en gegeten gingen we vandaag weer naar huis. Uiteraard eerst een tussenstop bij een hotel om lekker te eten en rond 17.00 uur waren we thuis. Vanavond waarschijnlijk op tijd naar bed en dan morgen eerst naar Kpando voor het vreetfestijn. We willen alle lekkere dingen die we in Ghana op hebben kopen om dit op onze laatste dag op te eten, vandaar dus de naam vreetfestijn. Ook zullen we onze laatste bestellingen ophalen bij het houtwinkeltje en uiteraard onze koffers inpakken! Morgen nacht rond 0.00 uur zullen we vertrekken richting het vliegveld en om 06.00 uur stijgen we op om vervolgens rond 16.45 uur op schiphol aan te komen. We kijken er allemaal erg naar uit!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marjon

Vanaf 9 februari 2014 ga ik 3 maanden naar Ghana (Golokuati) om in het ziekenhuis in Kpando stage te lopen en een project op te zetten met nog 7 andere studiegenoten van Avans Hogeschool in Breda. Via dit profiel kunnen jullie op de hoogte blijven van mijn bezigheden door het lezen van mijn reisverslagen en het bekijken van mijn foto's. (Mocht ik internetverbinding hebben ;))

Actief sinds 16 Jan. 2014
Verslag gelezen: 2559
Totaal aantal bezoekers 13767

Voorgaande reizen:

09 Februari 2014 - 14 Mei 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: